Tävlingen i Lenhovda

Kl 05.15 ringde klockan i morse. Efter att ha snoozat lite åkte jag till stallet för att fixa det sista inför resan till Lenhovda och dagens tävling.
Jag tvättade Ettan, flätade och smörde sadel & träns igår, så det som skulle göras idag var knoppar + putsa på Ettan.
Söt-flickan visste precis att det var tävlingsdags, hon hade inte ens ro att äta upp sitt morgonhö!

När det var dags för lastning hade hon lika gärna kunnat gå utan grimskaft, hon nästan sprang upp på transporten. Sötöra!

Väl på plats däremot var hon väldigt cool och nästan slö. Trodde det skulle sitta i även när jag satt upp, men inte! Hon hade så mycket energi så hon for fram i ridhuset näre vi värmde upp.
I veckan har vi fått jobba myycket med lösgjordheten, och det jobbet hade gett resultat! Hon kändes fin redan från början, det var bara springet i benen som behövde minskas.
Faktiskt så var framridningen ett av våra bättre pass, någonsin! Roligt!

Och sen själva ritten då? Travarbetet är jag jättenöjd med. Jag hade ihop formen och fick verkligen med mig dit jag ville. I den ökade skritten drev jag lite för mycket (överambitiös?) så Ettan började takta, inte lätt att vara liten häst och bli förvirrad av signalerna!
Galopparbetet blev lite sämra. Det hela började med att vi inte lyckades fatta galopp vid rätt bokstav, utan vid bokstaven efter.
Den missade fattningen satte antagligen spöken i huvudet på mig, för nästa fattning lyckades vi också missa Gjorde en improviserad volt för att stämma av Ettan, och sedan funkade det. P.g.a. de missarna försvann fokus från att jobba till att mer vara nöjd ATT hon galopperade snarare än HUR.

På det hela taget är jag ändå väldigt nöjd, framförallt med framridningen men även att jag iaf. i travarbetet verkligen kunde rida istället för att åka med.

Domaren däremot, hon gillade inte oss alls. Hon tyckte att Ettan var förböjd, spänd och låg i formen. Oavsett om det var en lyckad eller mindre lyckad del fick vi samma poäng rakt igenom. Dessutom minskade hon inte poängen bara på den punkten där jag la in min extravolt, utan även punkten efter.
Hennes bedömning känns inte speciellt rättvisande och är bara att glömma. Jag tror att hon bara gillar stora högresta hästar med lång hals.
JAG var iaf. superdupernöjd med dagen, Ettan likaså!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0