Uppdatering

Trots att jag ridit 3 gånger på 4 dagar är ettan lika pigg. Hennes energi är ett stooort mysterium för mig! Mer naturligt hade väl varit att energin började tryta i takt med att betet minskar?
Hon har inte ätit kraftfoder sen innan sommaren och får nu 1 kg av förra årets hö per dag. Och så går de juh ute dygnet runt. Någon som kan förklara hur hon är som hon är?

I söndags blev det ett rätt sent ridpass, efter att jag kom från jobbet. Red inte så länge, kanske 45 minuter. Hade ett rätt bra läge, trots all energi. När ettan var lösgjord tränade jag på att rida med händerna uppe för att få upp Ettans så hon växer i formen.
Av någon gammal dum ovana sitter jag med händerna nere i sadeln när jag rider, så jag får verkligen tänka på att få upp händerna, hålla dem relativt still och rida mer med säte och ben.

I måndags hade jag tänkt att Ettan kunde vara mer normalpigg efter att ha blivit riden dagen innan. Men nej då, 80 minuter fick jag rida för att vara nöjd. Hon hade så svårt att koncentrera sig, så när det gick´folk nere på vägen var hon tvungen att stanna och titta. Kan man bli galen på sånt???
Hon hade svårt för förvänd galopp och bröt av näsran varje gång vi bytte varv från rättvänd till förvänd. Hängde säkert ihop med okoncentrationen.
Passet slutade okej, men hon kunde inte koncentrera sig fullt.

Idag hade jag inte förväntat mig mycket annat är superduperpigg häst. Började med en tur ut i skogen som gick i dubbelt ökad skritt. Ungefär. Fortsatte in på banan för lite jobb. Hade en annan taktik idag. Istället för att försöka reglera tempot till "normalttempo" lät jag henne trava och galoppera i valfritt tempo. Efter hon fått göra det en stund samlade jag ihop henne för att påbärja dagens jobbb. Vet inte om denna varianten funkar bättre än ständiga tillbakahållningar och halvhalter som hon inte lyssnar på, men vi slapp bråka iaf. =)
Idag fick jag ett jättefint läge efter det värsta springet i benen var borta. Tränade lite programdelar och fortsatte träna på att få upp händerna. Funkade rätt bra idag. =)

Imorgon hinner jag nog inte rida. Sen på fredag åker jag till Stockholm, ska springa/gå Tjejmilen på söndag! Kommer hem igen tisdag kväll och sen blir det full fart med förberedelserna till tävlingen!

Kommentarer
Postat av: Mari-Anne

Förklaringen är nog: Ettan är född pigg o nyfiken!! Hoppas du är smittat av Ettans energi inför tjejmilen. Lyckokram!!

2010-09-02 @ 22:14:26
Postat av: fridan

kalle blir också mycket piggare nu när det är kallare i luften! :) och han går med ute om nätterna fortfarande :)



sv: okej! tack för tipset, får kolla ridsports hemsida!

2010-09-05 @ 10:28:59
URL: http://kaloescha.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0